Pergola / Prieel

Ik heb dit werk gemaakt als eindwerk op school. Voor de waaghalzen is dit een hele uitdaging, wat het voor mij dus ook was omdat er zoveel gepast en aangepast moest worden. Er moest met een groot aantal parameters rekening gehouden worden zoals overspanningen, draagbalken, gewicht, werking van het hout, winddruk, regen en – het belangrijkste – alles moest voldoen aan de eisen van de klant. Persoonlijk vond ik dit alles een hele uitdaging die zeer leerrijk en leuk was.

Plan en overweeg dus alles voldoende en teken alles uit om alle zwakke punten uit je ontwerp te kunnen halen.

 

Op deze foto ziet u de bekisting wanneer ze volgegoten is met beton.Stap 1: beton gieten

De basis van het project is een stevige ondergrond noodzakelijk. Dit kan uit beton zoals hier, maar als je er zeker van bent dat er geen water op het grasveld blijft staan kan dit eventueel zonder. Indien niet raad ik aan om beton te gieten tot op een gewenste hoogte.

LET OP: Hou er bij het maken van de bekisting rekening mee dat beton zeer zwaar is en een grote druk op de wanden uitoefent. Onderschat deze krachten niet!

In het betonvlak op de foto is 7,5 m³ beton in verwerkt. Om te vermijden dat 7.5 m³ natte beton gegoten moest worden hebben we eerst stukken gebroken beton in de bekisting gekapt (dit is beton die uitgebroken is, deze is veel goedkoper en makkelijker in gebruik is). Hierbij moet je opletten dat de stukken gebroken de zijkanten niet raken en vergeet ook niet onderaan een zeil te leggen.

 

Stap 2 Constructie

Bij het ontwerpen van de constructie heb ik rekening gehouden met het bijkomende gewicht van de dakbedekking. Hier werd voor dakpannen gekozen die een niet te onderschatten gewicht hebben. Voorzie voldoende stevigheid aan de verbindingen! In de volgende stappen zie je op foto’s hoe ik de verbindingen gemaakt heb en hoe ik voldoende stevigheid voorzien heb. Ik heb voldoende werktekeningen vrijgegeven omdat deze duidelijker zijn dan tekst. Om de houten constructie te vervaardigen ben ik als volgt te werk gegaan.

Ik heb ik de grote balken in de werkplaats gemaakt en heb ze vervolgens in de werkplaats gemonteerd. Hierbij bleken enkele stukken niet exact volgens plan uit te komen en ik heb deze dan nog eenvoudig kunnen aanpassen. Op deze foto zie je de dakconstructie opgesteld in de Op deze foto ziet u het dakgebinte opgesteld in de werkplaats.werkplaats. Deze manier van werken bied meer zekerheid.

Eenmaal de grote balken van het geraamte klaar waren heb ik een kleine vrachtwagen moeten huren om alles naar de uiteindelijke locatie te vervoeren. Vervolgens hen ik het geraamte gemonteerd en heb ik de kleiner balken gemaakt en toegevoegd.

 

 

De volgende afbeelding toont duidelijk zien hoe ik gewerkt heb met een kader dat de krachten van de hanenbalken overneemt. Het kader wordt dan weer ondersteund door de vier poten.

Op deze afbeelding ziet u hetzelfde als bij de voorige foto, getekent in Google SketchUp.

 

 

De manier waarop ik de poten heb verankert is af te raden. De beton kan erdoor barsten). Giet de poten in het beton als de constructie niet te zwaar is of maak een metalen constructie die de poten onderaan met elkaar verbind.  Op deze foto ziet u hoe ik de poot bevestigt heb, dit is tenzeerste af te raden aangezien er 3 van de 4 hoeken afgebrokkeld zijn door de druk van de ankers.
Dit is een stevige verbinding die al het gewicht rechtstreeks op de poten overbrengt. Op deze foto ziet u de verbinding met de poot, de kader en de balk van het dak.
Het lijkt misschien overdreven maar om geen risico te nemen heb ik alles goed verankerd. Eén bout op elke hoek zorgt ervoor dat het kader bij elkaar blijft. Twee bouten zijn door het kader geschroefd tot in de poot. Op de hoek is een hoekprofiel geschroefd om zeker te zijn dat de kader niet open komt. op deze foto ziet u hoe de poten, kader en dakbalken aan mekaar verankerd zijn
Google SketchUp schets. Op deze afbeelding ziet u hetzelfde als bij de voorige foto, getekent in Google SketchUp.
Google SketchUp schets.
De balken zitten in de nok met een pen en gat verbinding. Doordat de nok naar beneden wil vallen duwt hij de pennen dieper en is er dus geen lijm nodig. Dit maakt het een stuk makkelijker tijdens de opbouw.

 

Om dit te bekomen moet je veel werktekeningen en schetsen maken zodat over alles nagedacht is. Probeer alle hoeken te weten te komen zodat je niet voor verrassingen komt te staan die je niet meer kan oplossen. Het materiaal kost veel geld en door mismaakte stukken kan de uiteindelijke kostprijs flink stijgen.

 

Om de privacy te behouden is er langs 1 zijde een lamellen systeem geplaatst. Deze kan open en dicht gedraaid worden om het zicht naar buiten te verhogen of het zicht naar binnen te beperken.

 

Dakleien

Dakleien

Voor de dakbekleding is er gekozen voor leien. Dit kan eender welke bekleding zijn zoals roofing, golfplaten, Aluminium dakplaten,… . Nu moet je wel zien dat je constructie erop gebouwd is indien je kiest voor dakpannen komt er een heel gewicht op. Hou ook rekening dat er nog sneeuw en andere natuurkrachten een grote rol spelen. Ook het terras kan naar vrije keuzen (hier is gekozen voor kunststof terrasplanken).

 

Tenslotte heb ik nog een foto van het bijna afgewerkte geheel. Enkel het grondvlak moet nog afgewerkt worden.

Prieel afgewerkt

Prieel afgewerkt

Aangezien dit een eindwerk is hoort hier uiteraard een PDF van het gipboek bij. Ik wens jullie veel bouwplezier, indien jullie nog vragen hebben of werktekeningen wensen te ontvangen kunnen jullie mij altijd mailen op “dvg.wood@gmail.com”.

  1. Alain Dralants

    Knap gedaan Dries,nog een foto van de de lamellen in open en gesloten toestand en het plaatje is compleet.
    Groeten Alain

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>